#linia2 – săptămâna 8-12 iunie

Published on July 14, 2020

Prin campania #linia2 inițiată de Asociația pentru Relații Comunitare, facem cunoscute poveștile organizațiilor din România care și-au continuat misiunea să își susțină beneficiarii, în pofida crizei pandemiei #COVID19, în domeniile educației, asistenței sociale, protecția mediului, cultură și multe altele. Pentru detalii suplimentare despre campanie, scrie-ne la sinziana@arcromania.ro.

Asociația Casa Naturii

Împărtășesc cu voi experiența de la Asociația Casa Naturii, a cărei misiune este să ofere acces la educație de calitate pentru copiii din Transilvania rurală. În martie aveam 3 proiecte în desfășurare (ateliere de handmade și antreprenoriat, cerc literar digital și ore de mate digitalizate). Mai aveam și 2 proiecte care urmau să înceapă (stagii în agricultură pentru tineri NEET și ateliere de educație menstruală). Toate proiectele s-au oprit.

Am găsit totuși niște căi prin care să continuăm, profitând că o parte din fondatori făceau oricum voluntariat la distanță, online, pentru că nu locuiesc în țară.

Din martie, unul din membrii asociației, care este și prof de mate în sat, folosește toate resursele tehnice ale asociației ca să poată face orele de școală online. Tot din martie ne-am conectat zilnic cu copiii la ateliere de cultură generală: ne plimbam pe harta României și vorbeam despre istorie, geografie, diversitate.

Între timp, am strâns alături de noi alți 3 voluntari, din 3 țări diferite, care fac ateliere online, pe subiecte la care se pricep: științe umane, ore de lectură. Beneficiarii noștri au acces acum la un Club online care oferă activități 4 zile pe săptămână.

Realitatea are două fețe: atelierele online sunt o oportunitate, nu am fi crezut că putem conecta copii din mijlocul Transilvaniei cu voluntari de la mii de kilometri distanță. Pe de altă parte, nu mai ajungem la atâția copii la câți ajungeam în mod normal: unii nu au net, alții nu au telefoane, alții nu au un colț de casă liniștit de unde să poată participa la ateliere. Am ajuns totuși și la câțiva beneficiari noi: veți vedea mesaje lăsate de un copil de școală primară voluntarului nostru, Cinzia, cu care citește povești online în fiecare joi.

Asociației Hercules

Eram în toiul pregătirilor pentru a lansa BufKids, al doilea centru de zi al Asociatia Hercules, în ziua în care a fost decretată starea de urgență în România. La sfârșitul lunii martie urma să deschidem porțile frumosului centru din Buftea, pe care timp de doi ani l-am construit de la zero împreună cu partenerii noștri, Habitat for Humanity. Puține lucruri mai erau de definitivat în martie, dar esențiale: racordarea la utilități și încheierea procesului de selecție al celor 50 de tineri beneficiari.

Am fost desigur foarte dezamăgiți că nu i-am putut primi pe copii în ceea ce speram să devină ca o a doua casă pentru ei. Dar nu ne-am dat bătuți, în ciuda impedimentelor: principalul impediment fiind acela că eram nou veniți în comunitate și nu apucasem să îi cunoaștem bine pe copii și pe părinți.

După o săptămână de firească confuzie – timp în care ne-am implicat și în dotarea a doua secții de spitale din Costești și București – am reușit să finalizăm anchetele sociale prin telefon, discutând cu copiii și părinții. Anchetele au fost de realizate de Gabriela, asistentă socială, de Flori, instructor educațional, cu sprijinul Elenei, psihologul Buff Kids. 49 de copii sunt acum beneficiari ai centrului de zi, iar lista de așteptare este lungă.

Banii bugetati pentru cantina centrului și alți bani strânși au fost transformați în pachete de alimente, măști și produse de igienă pe care le-am distribuit în comunitate la porțile familiilor în dificultate. Deși lipsiți de resurse adecvate (laptopuri, telefoane), o bună parte din copii au participat la lecții și la activități creative coordonate de Flori. La ore flexibile și folosindu-le de telefoanele părinților, am reușit să îi ajutăm pe copii la teme atunci când aveau probleme majore, iar odată cu trecerea în “starea de alertă”, am început să ne întâlnim cu câte doi copii din aceeași familie, în curtea centrului, pentru o evaluare parțială a situației educațională a copiilor. Pe lângă distribuirea constantă a pachetelor cu măști și alimente, aceasta este momentan activitatea principală a centrului: aceea de a se vedea cu copiii, pe rând, afară, în grupuri foarte restrânse (câte doi) și păstrând distanța socială.

Având în vedere că ne-am început activitatea pe pandemie și fără să îi recunoaștem pe beneficiari, suntem destul de mândri de ceea ce am realizat. Și suntem hotărâți să continuăm și să ajutăm cât mai mult, adaptându-ne la situația greu de gestionat în care ne aflăm.

Food Waste Combat

Acum un an am început să ne gândim la un proiect de educație care să vorbească despre câteva teme centrale ale lumii de astăzi: încălzirea globală, risipa alimentară și de ce este totuși important să reciclăm (să aruncăm separat gunoiul produs de noi). Este un curs gândit într-un mod interactiv, care să mențină atenția elevilor împreună cu elemente de tehnologie, tocmai pentru că e nevoie să vorbim pe limba lor cât mai mult.

Înainte să înceapă aceasta situație de pandemie, aveam toate atelierele programate și stabilite până la finalul semestrului în iunie. Am reușit să ținem primul atelier fizic, până s-au pus restricțiile și școlile au fost închise.

Imediat după sărbătorile de Paște am început să ținem ateliere în online, având câte două ateliere pe săptămână cu diverse clase de la mai multe școli din Cluj. Pentru noi a fost o provocare neașteptată și binevenită. Pentru că nu mai eram față în față, am continuat să învățăm prin joacă în online prin diverse poll-uri, jocuri și quiz-uri și am descoperit că elevii sunt deschiși la asemenea subiecte, însă îți sunt și cei mai aprigi observatori. Pentru ei, noi învățăm mereu cum să le livrăm în mesaj în cel mai interactiv și onest mod posibil. Vom continua cu atelierele noastre până la sfârșitul semestrului așa cum am stabilit inițial, bucuroase că ne-am adaptat în această situație și pentru ce ne-a învățat această oportunitate. Ne place mult ceea ce facem și credem în puterea educației făcută cu etică și libertate în gândire.

Restaurante
După cum bine știm, industria HoReCa a fost și continuă să fie extrem de afectată în această perioadă de pandemie. Restaurantele au fost nevoite să-și închidă ușile încă din primele zile de criză. Majoritatea s-au reinventat și s-au reorientat masiv înspre delivery continuând astfel să răspundă nevoilor consumatorilor și să mențină o relație apropiată cu clientela acestora. În consecință, și proiectele noastre din restaurante au fost nevoite să-și suspende activitatea pe o perioadă nedeterminată.

Totuși, vedem și o parte bună în această perioadă de pandemie. Ea vine dinspre consumator, datorită constrângerilor din această perioadă. Fiind nevoit să apeleze la serviciile de delivery și să consume mâncarea restaurantelor acasă, cu siguranță va păstra ceea ce rămâne în farfurie pentru mai târziu. Sperăm ca acest lucru să devină un obicei sănătos și pentru perioada post pandemie din restaurante.

Această perioadă poate fi ideală pentru reflecție; pentru cultivarea respectului pentru hrană, pentru munca producătorilor locali, pentru semeni și, nu în ultimul rând, pentru draga noastră planetă. Vă dorim mult succes!
Și nu uitați să vă susțineți restaurantele voastre preferate în această perioadă grea! Au mare nevoie de voi!

Banca pentru Alimente Cluj:

În contextul epidemiei am ajuns să redefinim normalul, ca multe alte ONG-uri și să ne adaptăm la schimbările și necunoscutul din fiecare zi, cu multe, foarte multe decizii luate pe loc, fără să știm dacă-i într-adevăr cea mai bună. Am așteptat cu sufletul la gură fiecare ordonanță pentru a ști cum ne afectează activitatea în mod direct, dar și a celor cu activități conexe (ex.: închiderea restaurantelor și posibilul surplus care putea să apară, retaileri care au avut cantități mai mari de surplus din anumite categorii de alimente din cauza închiderii HoReCa).

Misiunea noastră este să redirecționăm surplusul acelor ONG-uri ce deservesc persoane care nu s-ar descurca fără produsele aduse de noi, iar acum ne confruntăm cu o situație în care am ajuns să fim bombardați de cereri de ajutor și de la persoane fizice, dar și de la autorități. Am încercat să ajutăm pe toată lumea, unora oferindu-le sfaturi despre instituțiile la care să apeleze, iar altora oferindu-le alimente în condiții excepționale. Am preluat mai multe ONG-uri noi în baza noastră de date și în lista de livrări.

Am continuat să ne facem treaba în ciuda neliniștilor, a frustrărilor și incertitudinilor personale, neștiind când, dacă și cum se va termina perioada de urgență. Și astfel, fără sa ne dăm seama, am ajuns să distribuim doar într-o luna cea mai mare cantitate de marfa pe care am avut-o vreodată în Banca – echivalentul a cinci luni de activitate normală. Cred că asta spune tot legat de energia, efortul și timpul pe care le-am dedicat în această perioada proiectului.

Am reușit să ne organizăm și cu o acțiune de Paște, simplificând procedurile și apelând la ONG-uri cu număr mare de beneficiari din zona rurală, cu nevoi foarte mari în această perioadă. Ei au ridicat produsele, au asamblat pachetele și au ajuns la 500 persoane.

Grija față de respectarea normelor de igienă a crescut, mai ales la Răzvan și Andrei – oamenii noștri cheie fără de care nu s-ar fi întâmplat toate aceste lucruri. Sincer, fără optimismul lor și normalul cu care au tratat lucrurile nu știu ce ne-am fi făcut (și fără detaliile despre cum arată orașul), având în vedere că volumul de muncă a crescut enorm și la ei, începând de la marfa care le-a trecut prin mâini și până la persoanele cu care au interacționat.

Avem altă viziune a felului de a lucra în momentul în care ne uităm acum înapoi – între noi, cei doi coordonatori, cu cei doi oameni de bază care au făcut ca produsele să ajungă unde trebuie, cu toate actele necesare – Răzvan și Andrei, dar și cu cei care se ocupă de ONG-urile cu care colaborăm. Am fost nevoiți să petrecem mai mult timp împreună, chiar dacă doar la telefon, și ne-am sincronizat mai bine, iar efectele acestea pozitive rămân cu noi în lucrul zilnic.

Continuăm să ne adaptăm în această perioadă pentru că activitățile într-o Bancă pentru Alimente nu încetează, activitatea noastră doar a devenit mult mai importantă, vizibilă și intensă într-o situație excepțională cum e pandemia Covid-19. În lupta noastra constantă cu risipa alimentară ne place să credem că lumea e un pic mai atentă la a folosi cât mai eficient resursele alimentare pe care le avem la îndemână, cu atât mai mult cu cât nevoia există și este tot mai mare, amplificată de astfel de perioade.

Fundatia Inima de Copil:

Criza a adus multe provocări. Pentru copiii din familii vulnerabile e o perioadă foarte dificilă. Părinții au rămas și fără puținii bani pe care îi câștigau, muncind ca zilieri. Școala s-a mutat în online și asta a adus alte încercări grele pentru acei copii care trăiesc în case unde uneori nu e nici măcar curent electric sau unde nu au calculatoare ori conexiune la internet.

De când a trebuit să suspendăm activitatea din centrele noastre am început o nouă luptă, acum mai importantă ca niciodată: aceea de a le fi alături celor peste 250 de copii din programele noastre. Pentru ei, de când a început criza, facem constant, în funcție de nevoile identificate, pachete cu alimente, produse igienico-sanitare, produse de bază, pe care le distribuim în regiunea din județul Galați. De Paște am făcut peste 120 de pachete iar acum ne pregătim de o nouă serie. Și suportul emoțional este important pentru ei. De aceea, facem consiliere psihologică și socială la telefon, pentru copii, tineri și familiile lor.

În fiecare săptămână, alături de un alt partener, facem sesiuni de meditații online, la română și matematică pentru 40 de copii. Iar în perioada de vară, vom organiza sesiuni online de meditații la limbi străine pentru 60 de copii. Continuăm să facem eforturi pentru a achiziționa echipamente IT sau de telefonie, pentru copiii din programele noastre care nu pot face școală online. Suntem acum pe ultima sută de metri pentru a definitiva cumpărarea de echipamente pentru 52 de copii.

de-a arhitectura

Ca urmare a măsurilor luate de MEC în contextul pandemiei, de-a arhitectura a anunțat pe 10 martie 2020 suspendarea tuturor activităților directe cu copiii, ceea ce a însemnat o parte destul de consistentă din ceea ce facem: cursurile din școli, atelierele de Club, expozițiile de final de an școlar.

Din acel moment ne-am pus problema continuării în online, cu conținuturi noi adaptate perioadei. Îndrumătorii claselor din programele noastre, profesori și arhitecți, au avut posibilitatea să aleagă dacă vor să continue virtual cursurile – unii au răspuns pozitiv, alții, probabil copleșiți de „școala de acasă”, au ales să nu continue activitățile opționale. Activitatea readaptată pentru învățarea la distanță, mai ales atunci când predai educație de mediu construit care pune accent pe observația la fața locului și interacțiunea cu spațiul, pe lucrul în echipă, s-a dovedit a fi un proces plin de provocări. Am învățat ce activități să alegem astfel încât să poată fi realizate de la distanță, ce atuuri avem de care putem profita, cum să reutilizăm resursele pe care le avem la dispoziție și să fim mai creativi, cum să devenim mai rezilienți.

Cum s-a simțit această perioadă din perspectiva profesorilor, a arhitecților îndrumători, dar și a copiilor, puteți să citiți aici: https://bit.ly/3dWGU8T și aici: https://bit.ly/37oYtvM

Tot în martie am început lucrul (la distanţă) la conţinuturile noi promovate cu hashtag-ul #DeaArhitecturaAcasa, activități pentru cei mici care petreceau ore nesfârșite în școala online. Le-am oferit o mică supapă de la rutina nou instituită, activități jucăușe, dar în același timp care aplică cunoștințe din multe dintre materiile studiate de copii – așa cum o fac cursurile De-a arhitectura. Suntem la al doilea challenge destinat copiilor și lansăm o provocare nouă la fiecare 3 săptămâni. Aici detalii: https://bit.ly/2zpsRJQ

Nu în ultimul rând, în cadrul noii colaborări „Orașul pentru oameni” de la Radio România Cultural, rubrică difuzată miercurea în cadrul emisiunii „Știința 360” a Corinei Negrea (căreia îi mulțumim), am facilitat discuții pe teme relevante momentelor pandemice, cum ar fi: „Comunități reziliente”, „Planificare urbană pentru oameni fericiți”, „Cum vorbim cu copiii despre situații de risc”, „Orașe pentru oameni, era post-covid”, „Soluții bazate pe natură pentru orașe sustenabile și sănătoase”. Detalii aici https://bit.ly/3heiQQK, iar emisiunile pot fi ascultate și pe canalul de YouTube De-a Arhitectura aici: https://bit.ly/30wjCmp

⬅︎ Blog