Am fost fundraiser voluntar și am strâns peste 4000 de lei

Published on February 24, 2021

Salut. Sunt Sînzi și sunt specialist de comunicare și social media la ARC, de fel. Din august și până în octombrie 2020 am devenit și fundraiser amator pentru Fundația Motivation România. Am vrut să strâng 1500 de lei pentru ei în cadrul Bucharest Marathon și am reușit să strâng peste 4000 de lei în final.

Vreau să împărtășesc cu tine câteva lucruri pe care le-am învățat din campania mea de fundraising. Sunt câteva sfaturi care îți pot folosi mai ales dacă organizezi evenimente de strângere de fonduri, la care ai fundraiseri voluntari:

  1. Planificare!

Am hotărât că tema campaniei mele va fi mai degrabă o parodiere la felul cum încerc să mă antrenez să alerg 10km. Adică să fie amuzant pentru cei care citesc poveștile mele.

Mi-am făcut niște calcule pornind de la persoanele despre care știam sigur că ar putea dona (de exemplu, familie, prieteni apropiați) și am zis că pot ajunge să strâng suficienți bani pentru 3 scaune. Mi-am setat targetul de fundraising la 1500 de lei.

Apoi m-am gândit cum ar trebui să sune campania mea de comunicare, având în vedere că urma să o promovez aproape exclusiv pe Facebook. M-am gândit cine e publicul și ce fel de conținut i-ar plăcea.

Toate mesajele despre campanie au un format standard, un fel de template ca să fie ușor de identificat și predictibile.

2. Lansarea

Am lansat campania pe Facebook. Am scris de ce alerg și strâng bani, de ce e importantă pentru mine cauza, de ce ar trebui ca prietenii mei să doneze. Am scris targetul de bani și am pus linkul de donații (am strâns banii pe Galantom.ro), transformat în bit.ly pentru monitorizare.

Am spus și offline cât mai multor oameni că urmează să alerg. E util să vorbești despre asta, nu toate postările ajung la toată lumea.

3. Campania

Testare multă! Adică văzut ce fel de postări funcționează, cu ce fel de poze, cu ce fel de ton.

Am avut perioade când am postat zilnic. Dacă funcționau (adică dacă postările rezultau în multe like-uri și donații), atunci continuam cu postări zilnice. Dacă scădeau, atunci reduceam, postam la câteva zile distanță (2-3).

Am folosit mereu poze cu mine. Câteodată au fost și pozele cu pisicile, de multe ori au fost poze cu distanța alergată, aproape de fiecare dată mi-am făcut câte un selfie. Mi-am dat seama că oamenii reacționează mai ales când aparăream eu în timeline, nu o poză generică.

Reține că oamenii donează pentru omul din fața lor, apoi pentru cauză. Make it personal.

Când vorbeam despre sume, le transformam în lucruri care pot fi vizualizate. În cazul campaniei mele, a fost vorba despre scaune rulante. Am pus accentul pe efectul pe care îl au donațiile oamenilor: dacă ajungem la 500 de lei, atunci încă o persoană cu dizabilități va primi un scaun rulant de calitate.

Am mulțumit donatorilor de fiecare dată, pentru fiecare donație. Am respectat faptul că unii dintre prieteni au ales să îmi doneze anonim, dar mereu am mulțumit pentru donații.

4. Încheierea

Am mulțumit celor care au donat, am arătat ce se întâmplă cu banii din campanie – tot accent pe efect.

Am făcut ce am promis la început, adică să alerg cei 10km pentru Motivation, apoi am arătat că mi-am îndeplinit targetul

Concluziile mele, foarte pe scurt, sună cam așa:

Mai practice:

  • Am făcut un calcul când am început, chiar dacă nu mă pricep deloc la matematică; m-a ajutat să îmi setez așteptările.
  • A fost folositoare tușa personală dată campaniei de comunicare – cel mai important e că oamenii vor dona pentru tine și pentru felul în care îți spui povestea, apoi pentru cauză.
  • A ajutat să las oamenii puțin în viața mea, cu sinceritate și transparență; am pus poze cu mine, am scris mult despre mine și am arătat că îmi pasă cu adevărat de cauză.
  • Consistența și perseverența m-au apropiat de target; am postat regulat și am păstrat același fir roșu.
  • Nu am uitat de mulțumiri. Și nici de transparență!
  • O chestie interesantă de adăugat aici: am făcut valuri; când veneau donațiile mai dese, am capitalizat pe asta, am mulțumit, am făcut update rapid; valurile aduc alte valuri și donațiile dese aduc alte donații.
  • Campania trebuie încheiată la un moment dat, chiar dacă la final nu prea îți mai vine. Am închis campania transparent, am împărtășit cum mi-a fost, ce am reușit și am mulțumit.

Mai pe sentiment:

  • Mi-am acordat un timp să mă îndrăgostesc cu adevărat de cauză și am căutat DE CE-ul pentru care i-am ales; pentru mine a fost un singur lucru, care înglobează toată îndrăgosteala – libertatea de mișcare.
  • M-am simțit și total în pană la un moment dat. E ok, nu o să fie un drum liniar. Dar e importantă regruparea și revenirea. Am împărtășit dificultățile, dar nu am spus niciodată că nu voi împlini targetul. Dacă eu nu cred în mine, de ce ar crede ceilalți?!
  • Am luat pulsul campaniei de la oamenii din jurul meu, despre care știu că nu m-ar menaja cu părerile lor, gen soț și prieteni. Chiar dacă e doar numele tău în campanie, ai în spate o întreagă echipă de donatori și susținători și nu e rău să te bazezi pe ei uneori.
  • M-am mai și odihnit, că n-am avut tot timpul cele mai geniale idei și cea mai bună pornire. E un maraton, nu un sprint.
  • Și m-am simțit bine, frate. Facem un lucru extraordinar și multă lume din jur apreciază asta.

Ai încredere în tine, în cauză și în donatorii tăi 😊 mult succes!

⬅︎ Blog