13 lucruri la care să te gândești înainte să aplici la finanțare pe liniile 9 sau 11

Published on September 9, 2020

Pentru noi, fundraisingul este despre bani pentru schimbarea pe care vrem s-o producem, nu despre finanțarea organizației. De peste 19 ani, oferim consultanță și ajutăm organizațiile din țară să-și dezvolte capacitatea de fundraising, iar în munca noastră cu ele urmărim același fir roșu:  ce schimbare vor să producă ?

Am lucrat cu organizații mici și mari, care au un impact la nivel național sau la nivel local și fiecare poveste de succes ascunde în spate înțelegerea rolului lor în comunitate și a schimbării pe care o pot aduce. Strategiile funcționează când organizațiile înțeleg donatorii, nevoile lor, dar, mai ales, misiunea lor proprie.

În această perioadă, multe organizații se gândesc să-și crească capacitatea de fundraising. Trecem prin vremuri dificile, în care vulnerabilitățile sectorului sunt testate, iar creșterea resurselor financiare ar aduce o stabilitate oricărei organizații.  Însă  angajarea unui fundraiser nu înseamnă din start și un impact mai mare, este un proces lung, dar dacă este făcut cum trebuie, organizația ta poate să-și atingă potențialul.

Împreună, colegii noștri au peste 40 de ani de experiență în fundraising și în rândurile de mai jos au pregătit un set de recomandări care vă vor aduce mai multă claritate și vă vor ajuta să începeți un proces cu așteptări realiste.

  1. E important să vă angajați un om care va face fundraising. Doar fundraising, full time, cu un orizont de așteptare de cel puțin șase luni până începe să producă.Cum îl angajați? Trebuie să fie cineva care crede în cauză și nu vede probleme, ci soluții. Toate celelalte se învață.
  2. Alocați din timpul directorului 30% pentru minim șase luni. Altfel nu va funcționa.
  3. Întrebați-ne de rate de răspuns pe metode pe care vreți să le încercați. Vă spunem cât costă, ce impact au și dacă se potrivesc.
  4. Nu vă propuneți să creșteți mai mult de 30% bugetul din fundraising într-un singur an, nu e posibil.
  5. E mai sănătos să vă propuneți să creșteți baza de donatori, decât bugetul.
  6. Neapărat alocați bani pentru CRM (de exemplu, Salesforce) și instrumente de comunicare. Fundraisingul crește atunci când aveți o comunicare bună și sănătoasă.
  7. Bugetați un audit de fundraising sau comunicare, chiar dacă decideți să faceți singuri munca.
  8. Căutați-vă un consultant care a făcut fundraising. Sunt câțiva oameni faini pe piață, chiar și în România. Oamenii care sunt buni pe comunicare sau marketing nu sunt neapărat buni pe fundraising, așa că luați pe cineva din țară sau străinătate care are un parcurs bun pe fundraising. Nu ați alege un chirurg plastician să facă operația pe creier, doar pentru că e tot chirurg, nu? 
  9. Luați în vedere și treceți costuri de ținut legătura cu donatorii voștri- CRM, costuri de call center, de livrare etc.
  10. Includeți în bugetele voastre anuale niște participări la evenimente de învățare serioase: Conferința de la Bratislava, Festivalul Internațional de Fundraising din Olanda sau Conferința de la București . Puneți măcar 1.000 euro/om.
  11. Luați laptop și telefon fundraisierului  vostru și dați-i bani să poată să-și permită să lucreze pentru voi. Dacă angajați unul bun și nu are cu ce să-și plătească chiria, va pleca după trei luni și pierdeți vreme și momentum luând-o de la capăt.
  12. Nu faceți singuri tot în organizație. Sunteți foarte deștepți, dar munca de fundraiser e altă mâncare de pește și nu veți putea ajunge la nivelul următor fără ajutor specializat.
  13. Dacă alocați resurse și aveți încredere în voi, vă spunem din experiența noastră că vă ia cam trei luni să vă transformați fundraising-ul în organizație. Bani în comunitate sunt, asta vă garantăm și, dacă faceți pașii corecți, vor veni pentru a vă ajuta să faceți schimbarea.

***

Fundraising-ul nu este doar despre bani, după cum am zis la început.  Ne ajută să ne creștem impactul și să-i transformăm pe donatori în parteneri pentru schimbarea pe care vrem să o producem.  

Dacă ai alte întrebări sau dacă vrei să crești organizația ta, colegul nostru Mihai Tudorică te poate ajuta la mihai@arcromania.ro .

* Liniile de finanțare 9 și 11 fac parte din Programul Active Citizens Fund România. Programul de finanțare esre dedicat organizațiilor neguvernamentale și se desfășoară în România între 2019-2024.  Active Citizens Fund România este administrat de FDSC, Fundația pentru Parteneriat Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norway:  http://www.fdsc.ro/active-citizens-fund

⬅︎ Blog