Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies.

Rezultatele practicii de CSR se pot vedea oricand

Ioana Szatmari -  coordonator programe CCI ARC
Recent am avut ocazia să o ascult pe Alina Mărginean, coordonatorul de PR al ISDC, o firmă de IT din Cluj Napoca, vorbind de inițiativele de CSR ale companiei. Întâlnirea noastră a avut loc într-un eveniment local dedicat CSR- ului și am ținut neapărat ca după acea întâlnire să ne cunoaștem mai bine. Asta pentru că, în prezentarea Alinei am regăsit, într-un mod cât se poate de sincer și simplu unul din principalele argumente pe care ARC dorește să îl prezinte tuturor celor dormici să își dezvolte inițiative comunitare și anume că proiectele dedicate comunității se reflectă în veniturile companiei.

Iată un argument extrem de important, deoarece până la urmă și proiectele comunitare sunt într-un fel sau altul un cost pentru companie iar scopul companiei este să genereze profit. În aceste condiții, cum putem argumenta că a face bine este de fapt un mod bun de a face afaceri? De cele mai multe ori ne- a fost greu să demonstrăm acest lucru, iar adevărul este că în cele mai multe cazuri, beneficiile pentru companie se reflectă după o perioadă îndelungată în contabilitatea companiei. În plus, e foarte greu să stabilești o legătură clară de cauzalitate între inițiativele comunitare și economisirea resurselor sau creșterea veniturilor companiei.

Cu toate acestea, există exemple ale unor companii care pot să spună în mod cert că practica consecventă în folosul comunității s-a reflectat în cifra de afaceri. Un astfel de exemplu este ISDC. În 2010 compania a participat într-o licitație de servicii IT pentru Robeco unul din marii jucători în domeniul financiar din Olanda. La finalul competiției, ISDC a fost compania pe care Robeco a ales-o ca partener, iar unul din criteriile importante în competiție a fost practica de CSR a aplicanților.

Evident, criteriile tehnice ce țin de produsele dorite de companie au fost extrem de importante, iar criteriul de CSR, cu o pondere de 10% nu a fost singurul care a determinat selectarea ISDC dintre companiile concurente. Însă, conform spuselor Alinei, acest criteriu a contat în mod cert în câștigarea pitch-ului în condițiile în care ISDC a fost competitorul cel mai mic ca dimensiune, celelalte doua finaliste fiind companii de dimensiuni mult mai mari, care opereaza pe piata mondiala.

 

Faptul că un astfel de criteriu a dus la câștigarea unui partener de afaceri e cu atât mai important cu cât licitația în cauză a avut loc în plină criză financiară.

Asta ne arată că odată ce ai intrat în competiția giganților (indiferent de domeniu) CSR-ul nu intră la categoria opțional și nu apare sau dispare în funcție de climatul economic.

„Am observat în timp că aceste activități pot deveni un avantaj competitiv în activitatea noastră curentă. Clienții noștri nu au cu toții astfel de criterii, care să îmbine oferta efectivă în care sunt prezentate produsul, costurile, riscurile și perioada contractuală cu partea mai soft, care ține de cultura organizațională și valorile partenerului de business. Noi însă încercăm să intrăm pe o piață unde sunt marii jucători globali și aici există anumite standarde ce includ și aceste tipuri de inițiative. În momentul în care am intrat în acest segment de clienți ne-am dat seama că proiectele noastre comunitare ne pot recomanda ca parteneri”.

Câțiva din indicatorii după care a fost evaluată activitatea comunitară pe care ISDC o desfășoară au fost:

  • Asocierea dintre cauzele susținute și strategia de business,
  • Tipul beneficiarilor si modul în care au fost abordate nevoile lor,
  • Efectele produse de proiectele pe care ISDC le-a susținut de-a lungul anilor,
  • Frecvența cu care compania se implică în inițiative,
  • Gradul de implicare a angajaților în astfel de proiecte,
  • Reputația și eficiența de lucru a partenerilor comunitari ai companiei.

 

Acești parametrii utilizați în evaluarea practicii comunitare a furnizorilor aflați în competiție pentru un produs extrem de clar și tehnic, ce nu are de-a face cu activitatea comunitară, indică seriozitatea pe care tot mai multe companii o au atunci când își asumă o anumită conduită față de comunitate. A-ți evalua potențialii parteneri după astfel de criterii clare, axate pe schimbări reale, implicare și transparență arată că activitatea de implicare comunitară este deja parte din miezul companiilor și își caută parteneri cu valori similare. Și așa după cum spune și Alina Mărginean, astfel de situații vor fi din ce în ce mai dese.

Cum a ajuns însă o comanie relativ mică (circa 150 angajați in centrul tehnologic din Cluj, cu o vechime de 12 ani pe piata clujeana si mai mult de 20 de ani pe piata europeana) să fie un jucător de top într-o competiție? Activitatea de implicare comunitară a companiei a apărut la scurt timp după ce compania și-a început activitatea din România. Partenerii olandezi au avut un rol important în lansarea acestui mod de a face business, însă adevăratul motor al activităților companiei au fost de fapt angajații.

Ca în cazul multor companii de IT, angajații sunt cea mai importantă resursă, de multe ori foarte volatilă, care cere o investiție mare pentru a o pregăti la nivelul de performanță și specializare de care are nevoie compania. Astfel, ISDC și- a pus angajații în centru și le-a dat libertatea de a propune idei de implicare în comunitate. Angajații au prins repede plăcerea de a se implica. Un rol important l-au jucat și organizațiile neguvernamentale din Cluj, care au putut oferi spațiu de implicare voluntarilor corporatiști și au putut gestiona resursele oferite de ISDC și angajații săi.

În decursul anilor, angajații s-au implicat în proiecte de ajutorare pentru diferite tipuri de persoane aflate în situații de risc, mediu sau culturale și au susținut activități ale multor organizații, precum World Vision, Fundația Comunitară Cluj, Asociația Little People, FRCCF, Fundatia Herald, Filarmonica Transilvania Cluj, BEST, OSUT, JCI și multe altele. Pe lângă aceste proiecte, compania și-a definit și o linie strategica ce vizeaza domeniul IT prin sprijinirea proiectelor educative pentru tinerii talentati din IT. În acest fel, compania a dorit să îmbine dorințele angajaților de a se implica cu zonele considerate strategice pentru domeniul de activitate ale acesteia.

Principala lecție învățată de ISDC din câștigarea unuia din cei mai importanți clienți la ora actuală pentru companie și datorită activității sale de CSR a fost că, pe termen lung, investițiile sale în practica comunitară se vor dezvolta și mai mult. În acest moment, compania investește timp și atenție pentru a-și defini cât mai clar proiectele comunitare strategice, din dorința de a avea un impact pe termen lung cât mai substantial si de a crea sustenabilitate. În al doilea rând, ISDC dorește să găsească și alte companii interesate să lucreze în proiecte comune pentru a folosi cât mai eficient resursele ce le au, pe termen lung și cu rezultate de profunzime.

Concluzia ARC în urma acestei întâlniri este că un nou val de implicare comunitară se apropie. Acesta va consta din activitățile companiilor de dimensiuni mici și mijlocii, care chiar dacă nu sunt presate de mass-media sau opinia publică să se implice, o fac pentru că realizează importanța și semnificația CSR-ului pentru proprii angajati si pentru succesul lor in afaceri. În mod sigur, în prezent, sunt multe IMM-uri active în domeniul comunitar dar încă nu sunt foarte cunoscute decât puține din aceste exemple. Însă pe viitor marile companii, recunoscute în România ca motorul CSR-ului vor avea „competitori” redutabili între firmele mai mici care recunosc importanța aceste practici, și-o doresc ca activitate strategică și nu ezită să se alieze pentru a acționa responsabil față de comunitățile din care fac parte.

ISDC este o companie europeana de servicii IT, cu sediul central in Hilversum  (Olanda) si un centru tehnologic in Cluj (Romania), care opereaza preponderent pe piata olandeza de mai bine de 20 de ani. Ca pionier in IT nearshoring, ISDC a evoluat dintr-un furnizor de tehnologie intr-un partener IT agil pentru mediul de business. Ambitia noastra curenta – ISDC 3.0 – inseamna pasiune  pentru clienti, solutii, tehnologie si redefineste conceptul de nearshore dincolo de proximitatea geografica in proximitate culturala, ca atitudine si pasiune.