Summitul Industriei Binelui

Published on August 19, 2019

Am încheiat prima ediție a Summitului Industriei Binelui cu următoarele cuvinte: “Toată lumea e liberă să plece din țară, dar nu pentru că nu avem alternative. Nu pentru că ți se termină zilele de stat în spital, nu pentru că nu ai cu ce să îți hrănești copiii. Fără capacitatea de a construi împreună, munca noastră va fi în zadar. Așa că vă invităm să veniți alături de noi în Industria Binelui și să începem să construim o țară în care avem alternative.”

Tot atunci am promis că vom reveni către voi, cei care ne-ați fost alături, cu o serie de concluzii adunate și analizate. Ne dorim să trecem împreună prin acest proces și să ne spuneți unde v-ar plăcea să vă implicați mai mult și să continuăm conversația pe subiectele pe care le veți regăsi mai jos.

Suntem departe de a înțelege adevărata dimensiune a Industriei Binelui, pe care am definit-o împreună ca fiind comunitatea tuturor actorilor care își propun, ca în mod intenționat și folosind diferite mijloace, să producă o schimbare în bine în viața oamenilor care întâlnesc temporar sau pe termen lung obstacole care îi împiedică să își exercite drepturile și să își atingă potențialul. Printre problemele întâmpinate se numără lipsa datelor și a finanțărilor pentru astfel de studii. Avem dificultăți și în a arăta impactul cumulat (doar a sectorului nonprofit, să nu mai vorbim de tot ceea ce înseamnă Industria Binelui). În același timp aspectele nemăsurate și / sau nemăsurabile nu trebuie neglijate și doar pentru că nu avem metode facile de măsurare, nu înseamnă că nu trebuie să măsurăm și să comunicăm cu partenerii noștri, cu structurile guvernamentale și cu cetățenii.

  • Deprivarea materială și socială ramâne inegală regional, la fel și depopularea.
  • Sectorul ONG este în creștere, având o contribuție sporită la economia țării și la dezvoltarea societății – 32% dintre organizații generează 99.774 locuri de muncă, iar numărul de organizații active este mai mare în mediul urban (75% vs. 25%)
  • Numărul și gradul de implicare a donatorilor individuali și corporatiști sunt de asemenea în creștere, susținând domenii cheie pentru dezvotlarea societății Românești:

– sunt 444,433 de donatori prin SMS în 2018, de 41 de ori mai mult față de 2013 (anul introducerii donațiilor prin SMS), suma totală donate de aceștia $7,134,058 în 2018, fiind de 65 de ori mai mult față de 2013

– conform studiului CSR media, 90% din companii care desfășoara activități de CSR sprijină predominant educația (75%), zona de social (65%) și protecția mediului (56%).

Concluziile integrate:

1. Avem nevoie de soluții integrate, pentru că organizațiile neguvernamentale, mediul de business și factorii decizionali politici, de la nivel local și național, au la rândul lor nevoie să colaboreze, pentru că nimic nu poate fi rezolvat unidirecțional. Pentru a putea produce schimbare, cetățenii trebuie să devină parte integrantă a procesului de dezvoltare a politicilor publice; schimbarea începe de jos în sus, ea este dictată de modul în care comunitățile o percep.

2. Este o nevoie acută de date, curatoriate de un observator/agregator de date independent. Scopul acestui observator are mai multe valențe. În primul rând, identifică si contorizează resursele disponibile în Industria Binelui; adună și verifică veridicitatea datelor publice, științifice și din alte surse private pentru a putea dezvolta soluții potrivite și ancorate în realitatea societății și, nu în ultimul rând, propune polici publice informate.

Societatea românească se confruntă cu probleme diverse, care afectează un număr mai mare sau mai mic de comunități, însă nu toate ajung pe agenda publică și, uneori, doar Industria Binelui poate răspunde și încerca să rezolve aceste nevoi.

Acesta este motivul pentru care este nevoie de o mapare a problemelor, care să unească resursele și competențele existente cu problemele identificate.

3. Coordonarea diferitelor inițiative de politici publice între domenii conexe, precum și viziunea și angajamentul statului pe termen lung (ieșind din logica ciclului electoral), este esențială pentru dezvoltarea unei coerențe în politicile publice.

Dezvoltarea unei viziuni coerente presupune date concrete pe care putem să construim, dar și un dialog real cu toți actorii. Astfel, avem nevoie de construirea unei infrastructuri stabile a dialogului, bazat pe încredere și respect mutual între diferite voci din societatea civilă (organizații și beneficiari), mediul de afaceri, mediul academic, mediul politic și administrația publică. Avem nevoie de date, de studii de impact și de dezvoltarea unor instrumente de evaluare, care să poată fi implementate atât la nivel guvernamental, dar și în societatea civilă.

În acest sens, rolul Industriei Binelui este de a contribui la dezvoltarea acestei viziuni, dar și de a veghea respectarea angajamentelor luate de stat.

4. Grantmaking, sustenabilitate si autoreglementare. Pentru a putea construi un ecosistem sănătos de organizații nonprofit e nevoie și de companii, și de implicarea lor în dezvoltarea sustenabilității acestor organizații; de asemenea, este nevoie de organizații de suport, care să ia presiunea finanțării de pe ONG- urile sau grupurile civice aflate la început de drum, care sunt nevoite să gândească în logica finanțării de tip proiect și care nu au resursele care să îi ajute să își stabilească prioritățile și agenda, și să-și dezvolte structurile necesare pentru o funcționare pe termen destul de lung pentru atingerea misiunii și a obiectivelor propuse.

Crearea unui cod de conduită la care să aderăm ca Industrie, care să conțină standard minime pentru practici de raportare, de bugetare și o comunicare transparență ar duce la creșterea gradului de încredere în Industrie și la ocoagulare a actorilor din Industria Binelui care să ne permită să răspundem la toate interacțiunile cu statul sau cu actori cu care venim în contact într-un mod mai coordonat și cu mai multă putere.

5. Industria Binelui trebuie să gândească în paradigma bunăstării și a comunităților sănătoase care au în centru oamenii. Pentru a putea funcționa așa, avem nevoie de asumarea unor mesaje constante și coerente, indiferent de soluțiile ideologice propuse. Pentru a avea o voce mai puternică, e nevoie să coagulăm punctele de vedere diferite ale comunităților, a organizațiilor neguvernamentale, a statului și ale mediului de afaceri. Este nevoie să ieșim din paradigma supraviețuirii sau a rezolvării de simptome și să mergem către rezolvarea reală a cauzelor, chestiune care se poate întâmpla doar lucrând împreună, pentru că nimeni nu are capacitatea să resolve problem sistemice de unul singur.

6. Educația este unul din pilonii principali care ajută la crearea unei comunități sănătoase și la dezvoltarea unei societăți prospere. Pentru a putea construi cu sens, e nevoie să știm care sunt urgențele și problemele cu care ne confruntăm. Avem nevoie să răspundem la câteva întrebări grele, dar esențiale: cum construim pe ce am testat deja și știm că funcționează? Cum multiplicăm și ducem mai departe lecțiile învățate și mai ales, cum reușim să coordonăm numeroasele proiecte și inițiative, astfel încât să reușim să construim un sistem stabil, coordonat și eficient, pe termen lung? Este nevoie de analize de impact și de planuri concrete de coagulare și coordonare a soluțiilor, de a le aduce împreună și de a învăța unii de la alții și de a construi multiplicând și susținând ceea ce funcționează.

Avem nevoie de tine să traducem toate aceste concluzii în acțiuni concrete. Devino parte a schimbării și vino cu noi în Industria Binelui, scriindu-ne un mesaj cu lucrurile la care vrei să contribui, la roxana.d@arcromania.ro.

Mulțumim tare mult pentru tot efortul de a ne fi alături la Summitul Industriei Binelui! Doar împreună putem construi România din care nu mai trebuie să plecăm ca să ne fie bine.

⬅︎ Blog